آزمایشگاه دنا آزمایشگاه لوگو آزمایشگاه دنا آزمایشگاه

آزمایش‌های شرکت «فایزر»؛ واکسن کرونا ساخت این شرکت بیش از ۹۰ درصد موثر است

نتایج بسیار امیدبخش آزمایش‌های شرکت «فایزر»؛ واکسن کرونا ساخت این شرکت بیش از ۹۰ درصد موثر است.

مطالعه انجام شده روی ده‌ها هزار دواطلب نشان داده است که واکسن کووید۱۹ که توسط شرکت‌های «فایزر» و «بایو ‌ان تک» در دست تولید است، می‌تواند به میزان بیش از ۹۰ درصد موثر باشد.

به گزارش بلومبرگ، نتایج حاصله این واکسن از امیدبخش‌ترین پیشرفت‌های علمی در مقابله با ویروس کرونا بوده است. بعد از گذشت ۸ ماه از آغاز بدترین همه‌گیری جهانی در یک قرن گذشته، نتایج اولیه راه را برای این شرکت ها فراهم کرده است تا اگر نتایج بیشتر نشان داد که واکسن بی‌خطر است، برای استفاده از آن در موارد اضطراری اجازه و تایید بگیرند.

ویلیام گروبر، معاون ارشد شرکت داروسازی فایزر در تحقیقات بالینی و توسعه واکسن، می‌گوید که این نتایج حتی بهتر از بهترین نتایجی بود که امیدش را داشت.

اوور شاهین، مدیر ارشد شرکت بیوتکنولوژی «بایو ان تک»، می‌گوید با توجه به اولین تاثیرگذاری اولین واکس‌ها در محدوده ۶۰ تا ۷۰ درصد، «بیش از ۹۰ درصد فوق‌العاده‌ است.»

آقای شاهین در مصاحبه ای گفت: «این نشان می دهد که کووید۱۹ قابل کنترل است. و در کل بخواهیم نتیجه بگیریم، واقعاً پیروزی دانش است.»

پژوهشگران خارج از این مطالعه گفتند که برای ارزیابی موفقیت آن به داده‌های بیشتری، از جمله اطلاعات در مورد ایمن بودن واکسن، نیاز دارند