آزمایشگاه دنا آزمایشگاه لوگو آزمایشگاه دنا آزمایشگاه

شیر خشک یا شیر مادر؟

نویسنده: مانلی فخریان
باید یک‌بار مادر شده باشی تا بدانی روز تولد فرزندت چقدر مقدس است؛ روزی که تو برای اولین بار بعد از نه‌ماه انتظار، کوچک‌ترین موجود از نوع بشر را در آغوش می‌گیری و باید از شیره جانت او را سیر کنی. ساده نیست تصور این‌که چطور من می‌توانم از پس این انسان کوچک بربیایم. حتی فکر کردن به آن هم تمام روز و شب‌های نه‌ماه انتظارت را سرشار از دلهره می‌کند. همین‌که نمی‌دانی با چه اتفاقاتی قرار است روبه‌رو شوی تو را دچار هزاران حس عجیب‌ و غریب می‌کند. یكی از سؤالاتی كه برای مادران پیش می‌آید، به‌خصوص مادرانی كه اولین فرزند خود را به دنیا آورده‌اند و در حال تغذیه ‌ی نوزادشان هستند،این است كه دائما با این نگرانی سر و كله می‌زنند كه شیر مادر برای یك نوزاد یك تغذیه‌ی كامل است یا نه؟‌و آیا لازم است از مكمل‌های خوراكی مخصوص نوزادان زیر دو سال كه به ادعای تبلیغات مختلف حاوی انواع ویتامین‌ها و مواد مغذی لازم برای رشد و نمو كامل نوزادان هستند، برای فرزند خود استفاده كنند یا نه؟ این است كه شیر مادر بهتر است یا شیر خشك؟ برای بررسی این موضوع خواندن این مطلب را از دست ندهید. در مطلبی كه در پی می‌آید سعی كرده‌ایم نگاهی جامع به موضوع مطرح شده داشته باشیم.

1. شیر خشک یا شیر مادر
تجربه‌ی اولین زایمان هر مادری معمولاً با کوهی از ماجراهای تازه همراه است. در کنار همه‌ی این‌ها، همیشه مادران، مادربزرگان و دیگرانی هستند که مدام دستورالعمل صادر کنند و بگویند چه بکن و چه نکن. این‌ها همه به دل‌شوره‌های تو دامن می‌زند. هیچ‌چیز بهتر از غریزه‌ی مادرانه نیست تا بتوانی فرزندت را درست در آغوش بگیری و او را سیر کنی. همین‌که صورت لطیف این موجود جدید با صورت تو برخورد می‌کند می‌توانی بفهمی که تو دیگر همان آدم دیروز نیستی. حالا تو مادری... و مادر بودن یعنی یک بار سنگین شیرین برای همیشه بر دوشت نشسته. وقتی نوزادت را در آغوشت می‌گذارند تا از شیره‌ی جان تو شیر بخورد، چشم‌هایش را باز می‌کند و این اولین نگاه شماست؛ تو و فرزندت؛ فرزندی که تا ماه‌ها فقط و فقط همین 30 سانتی‌متر فاصله را می‌بیند و آغوش مادر برایش امن‌ترین جای دنیاست. اگر کمی از تو فاصله بگیرد، نگران می‌شود و حس تنهایی می‌کند.
اولین شیری که به او می‌دهی غیر از مفید بودن، باعث برقراری یک حس عاطفی شدید بین مادر و فرزند می‌شود.  اولین شیر یعنی آغوز، دارای عوامل محافظی (ایمونوگلوبولین‌ها) هستند که این غریزه را افزایش می‌دهند. گاهی مادرها اصرار دارند حتماً بچه را از شیر خودشان تغذیه کنند حتی به قیمت این‌که بچه گرسنه بماند و مواد غذایی کافی در ماه‌های اولیه‌ی زندگی به بدنش نرسد. درست است که برای هر مادری تغذیه‌ی فرزندش از شیر خود، بسیار باارزش و حیاتی است اما باید این نکته را پذیرفت که با شرایط آب‌وهوایی و غذاهای این روزها کمتر کسی می‌تواند مثل مادران قدیم آن‌قدر شیر داشته باشد تا بچه به حد کفایت سیر شود. اگر این امکان برای کسی باشد بسیار هم خوب است اما اگر مادری شیر کافی ندارد، بزرگ‌ترین ظلم در حق این انسان کوچک است که به‌زور بخواهیم او را گرسنه نگه داریم که حس مادر بودن خودمان را ارضا کنیم.
یقیناً شیر مادر، فقط غذا نیست و حاوی پادتن‌ها و آنزیم‌هایی است که با میکروب‌ها مبارزه و به رشد کودک کمک می‌کنند.
حتی بر اساس خیلی از پژوهش‌ها، کودکانی که با شیر مادر تغذیه شوند، در چند ماه اول عمر خود کمتر دچار عفونت‌های سینه و روده می‌شوند ولی این یک دلیل قطعی نیست، چرا که خیلی از کودکان با عفونت ریه متولد می‌شوند و تا ماه‌ها حتی سال‌ها درگیر این بیماری‌اند و متأسفانه تجربه نشان داده، تغذیه از شیر مادر لزوماً برای درمان و جلوگیری از تشدید بیماری هیچ فایده‌ای ندارد.
.. سزارین یا طبیعی؟
به گزارش «مدیكال نیوز تودی»، (MedicalNewsToday)، احتمال چاقی در بچه‌هایی كه با عمل سزارین متولد می‌شوند بیشتر از بچه‌هایی است كه طبیعی به دنیا می‌آیند. این نتیجه در كنار نتایج تحقیقات قبلی قرار می‌گیرد كه نه تنها اعلام می‌كنند سزارین ممكن است باعث بروز مشكلاتی در بزرگسالی شود، بلكه ممكن است در سنین پایین‌تر هم باعث بروز اختلالات تنفسی شود.
 انتظار می‌رود این تحقیق روی كشورهایی مثل آمریكا كه در آن‌ها زایمان سزارین آمار كمی هم ندارد، تأثیر‌گذار باشد و بتواند روی كشف دلایل چاقی بچه‌هایی كه در كشورهای توسعه یافته به دنیا می‌آیند تأثیر‌گذار باشد.جالب این‌جاست كه همین تحقیقات نشان می‌دهند بچه‌هایی كه با سزارین به دنیا می‌آیند 15 درصد نسبت به بقیه‌ی بچه‌ها وزن بیشتری دارند
امان از دردهای تكراری
نویسنده: شبنم كوشا
 برخی از دردها و عارضه‌ها به‌راحتی قابل بازگو كردن حتی پیش محرم‌ترین افراد خانواده هم نیستند و برای مثال مانند سردرد یا پادرد نمی‌توان با مطرح كردنشان، از دیگران كمك خواست. یكی از مواردی كه به دلیل عرف جامعه و به‌نوعی تابو بودن گفت‌وگو در مورد آن، كمتر موردتوجه قرار می‌گیرد، بهداشت و سلامتی ناحیه‌ی شرمگاه و دستگاه تناسلی است. حتی برخی از افراد در این مسیر چنان به افراط می‌افتند كه از طرح موضوع و مراجعه به پزشك متخصص هم اجتناب می‌کنند. از دیگر سو سلامتی كل بدن انسان، با سلامتی و رعایت بهداشت تمام دستگاه‌ها و اعضای بدن ارتباط مستقیم دارد و اگر سلامت بودن هر یك از این اعضا، به هر دلیلی، چه از سرِ ناآگاهی و چه از سرِ بی‌مبالاتی و بی‌توجهی به خطر بیفتد، درنهایت این جسم و روح آدمی است كه تاوان آن آسیب را خواهد پرداخت؛ آسیب‌هایی كه گاه جبران‌ناپذیر هستند. در این نوشتار به برخی دردهای شایع در دوران قاعدگی و نیز راهكارهای تسكین آن‌ها پرداخته‌ایم. همچنین توصیه‌هایی درمورد چگونگی رعایت بهداشت و حفظ سلامتی در این دوران ارائه شده ‌است.
در دوره‌ی تخمک‌گذاری و قاعدگی كه نوعی پاک‌سازی طبیعی بدن در ناحیه‌ی رحم محسوب می‌شود، تغییرات شگفت‌انگیزی در بدن اتفاق می‌افتد. در اواسط دوره‌ی تخمک‌گذاری، تمایل به برقراری رابطه‌ی زناشویی به اوج خود می‌رسد. هم‌چنین بسیاری از زنان در این دوره، انرژی بیشتری در خود احساس می‌کنند.
با وجود این و در این مرحله، خطراتی متوجه زنان است که معمولاً کمتر به آن اهمیت داده می‌شود. احتمال ابتلا به عفونت از جمله‌ی این خطرات است. تحقیقات جدید نشان داده است كه تغییراتی که قبل و در طول دوره‌ی تخمک‌گذاری در میزان استروژن به وجود می‌آید، سیستم ایمنی بدن فرد را ضعیف می‌کند و در نتیجه‌ی ضعیف شدن سیستم ایمنی، او در معرض ابتلا به انواع بیماری‌ها مثل انواع بیماری‌های عفونی، سرماخوردگی و آنفلوانزا قرار می‌گیرد. از طرف دیگر در این دوره، با افزایش میل جنسی و درنتیجه فعالیت جنسی بیشتر، این امکان وجود دارد که سلامت جنسی فرد و همسرش هم در خطر باشد.
تحقیقی تازه نشان داده است که احتمال این‌که شخص در مرحله‌ی تخمک‌گذاری، مبتلا به عفونت‌های قارچی ناحیه‌ی تناسلی شود، به‌مراتب بیشتر خواهد بود، بنابراین، این تحقیق در تأیید تحقیقات قبلی خواهد بود که نشان می‌داد در این دوره سیستم ایمنی بدن ضعیف‌تر می‌شود. به گفته‌ی دکتر «میگوئل رِلُس» با کاهش قدرت سیستم ایمنی، توانایی بدن برای مبارزه با ویروس‌هایی مثل (HIV) و (HPV) نیز کاهش می‌یابد.
به گفته‌ی آلیسا دواِک، متخصص بیماری‌های زنان و نویسنده‌ی کتاب (V for Vagina) «خیلی از مراجعه‌کنندگان من، زنانی هستند که در دوره‌ی تخمک‌گذاری دچار عفونت‌های قارچی یا باکتریالواژینوزیس شده‌اند.» او هم‌چنین اشاره می‌کند كه در این دوره ممکن است زگیل‌های واژینالی هم ایجاد شود، بنابراین هر ماه و در دوره‌ی تخمک‌گذاری، می‌توانید با تغذیه‌ی مناسب به تقویت سیستم ایمنی خود کمک و از ابتلا به انواع بیماری‌ها جلوگیری کنید. غذای سالم میل کنید، به‌اندازه‌ی کافی استراحت و از استعمال دخانیات اجتناب کنید. حتماً تابه‌حال چندین بار این توصیه‌ها را شنیده‌اید، اما باید بدانید که پیروی از این نکات بسیار بااهمیت بوده، سیستم ایمنی بدنتان را در مقابل میکروب‌ها مقاوم‌تر می‌کند