آزمایشگاه دنا آزمایشگاه لوگو آزمایشگاه دنا آزمایشگاه

مراقب باطری اسباب بازی ها باشید

یک فوق تخصص گوارش، کبد و تغذیه کودکان گفت: گیر گردن غذا در گلو، آبریزش از دهان و بلع دشوار مایعات از جمله مواردی است که نشان می‌دهد کودک باطری اسباب‌بازی و یا هر وسیله دیگری را خورده است.
پیمان نصری در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به خطر باطری‌های دیسکی شکل یا گرد در اسباب‌بازی‌ها که در بین مردم به عنوان باطری ساعت شناخته می‌شود، اظهار کرد: این باطری‌ها حاوی لیتیوم هستند که در تماس با آب به شدت مخاط دستگاه گوارش را می‌سوزاند.
وی با اشاره به اینکه در صورتی که کودکی باطری اسباب‌بازی را خورد باید سریعاً به اورژانس بیمارستان تخصصی اطفال منتقل و آندوسکوپی شود، افزود: والدین سریعاً کودک را به بیمارستان منتقل کنند زیرا در غیر این صورت مخاط دستگاه گوارش سوراخ می‌شود.
این فوق تخصص گوارش، کبد و تغذیه کودکان، تصریح کرد: در برخی موارد در محل سوختگی بعد از چند مدت تنگی ایجاد می‌شود که در این صورت خطرناک است.
نصری با بیان اینکه والدین در صورت مواجه با این مشکل نباید به کودک هیچ ماده‌ای غذایی و حتی آب بخورانند، ادامه داد: بلع باطری‌های اسباب‌بازی دیسکی شکل در ابتدا هیچ گونه علامتی ندارد مگر اینکه والدین متوجه شوند که باطری اسباب‌بازی نیست و یا اینکه کودک مقابل آن‌ها باطری را بلعیده باشد.
وی با بیان اینکه معمولاً اسباب‌بازی‌هایی که استاندارد و جدید هستند محفظه باطری آن‌ها حتماً پیچ دارد و به سختی باز می‌شود، اضافه کرد: متاسفانه در برخی موارد که خانواده ها می‌خواهند باطری اسباب‌بازی را عوض کنند پیچ را باز و پس از آن فراموش می‌کنند که پیچ را ببندند و کودکان به مرور زمان که بزرگ می‌شوند یاد می‌گیرند که باطری‌ها را چگونه درآورند. باطری‌ها به علت اینکه گرد و مانند قرص است به راحتی بلعیده می‌شود.
این فوق تخصص گوارش، کبد و تغذیه کودکان خاطرنشان کرد: اکثرا والدین دیر متوجه بلع باطری می‌شوند و کودک باطری را قورت داده است و اما والدین او را مشاهده نمی‌کنند و بعدها نشانه‌های بلع مشخص می‌شود.
نصری افزود: گیر گردن غذا در گلو، آبریزش از دهان و بلع دشوار مایعات از مواردی است که نشان می‌دهد کودک باطری خورده است. والدین کودک را با علائمی مانند تب و بی حالی به بیمارستان می‌آورند در حالی که ممکن است به علت دیر متوجه شدن دستگاه گوارش کودک سوراخ شده باشد.
وی اضافه کرد: هر اسباب‌بازی رنج سنی مجاز دارد. برای نمونه نوشته شده بالای شش ماه، بالای سه سال و... بنابراین توصیه می‌شود  والدین حتماً برچسب بر روی اسباب‌بازی را حتماً بخوانند و اسباب‌بازی‌های مناسب برای کودکانشان بخرند.
این فوق تخصص گوارش، کبد و تغذیه کودکان افزود: توصیه دیگر این است که حتماً در محفظه باطری اسباب‌بازی پیچ شود و اسباب‌بازی‌هایی خریداری شود که محفظه باطری آن به راحتی باز نشود، زیرا والدین با وجود اینکه حواسشان به کودک است، اما کودک در نهایت محفظه را باز می‌کند و به باطری دسترسی پیدا می‌کند.
نصری ادامه داد: ریموت کنترل تلویزیون یکی از وسایلی که بسیاری از کودکان با آن مواجه هستند و در دسترس آن‌ها است و متاسفانه محفظه باطری آن به راحتی باز می‌شود. کودکان در سنین کم به محض اینکه یاد بگیرند در محفظه باطری ریموت کنترل را باز می‌کنند.
وی خاطرنشان کرد: باطری‌های کوچک‌تر از نیم قلمی حاوی مواد لیتیومی است و توصیه می‌شود والدین اگر وسیله‌ای دارند که راحت باز می‌شود حتماً با چسب روی محفظه باطری را ببندند.
این فوق تخصص گوارش، کبد و تغذیه کودکان با بیان اینکه زمان طلایی درآوردن باطری‌های لیتیومی تنها شش ساعت است، تصریح کرد: بعد از خوردن، باطری در مری ایجاد سوختگی می‌کند. اگر باطری در این زمان از مری خارج شود جای سوختگی یک تا 20 ماه بعد تنگ می‌شود و عوارض آن تا چندین سال گریبان گیر کودک است.
وی خاطرنشان کرد: در صورتی که باطری به مرحله سوراخ کردن جدار مری برسد خطر مرگ کودک وجود دارد، کودک در این حالت عفونت فضای دور قلب پیدا می‌کند و درمان به راحتی انجام نمی‌شود و باید تحت عمل جراحی قرار گیرد.
 این فوق تخصص گوارش، کبد و تغذیه کودکان، تصریح کرد: در صورت بروز چنین مشکلی کودک مدت‌ها نمی‌تواند از دستگاه گوارش استفاده کند و تغذیه او از طریق شکم با قرار دادن یک لوله مخصوص در معده انجام می‌شود، بنابراین توصیه می‌شود که والدین مراقب باشند زیرا درمان کودک بسیار دشوار است.