آزمایشگاه دنا آزمایشگاه لوگو آزمایشگاه دنا آزمایشگاه

نخستین جنین دو هفته‌ای خارج از رحم

نخستین جنین دو هفته‌ای خارج از رحم

 برای نخستین بار دانشمندان موفق به پرورش جنین انسان در خارج از رحم مادر به مدت دو هفته شدند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، این موفقیت از آن جهت بسیار مهم است که دانش منحصر به فردی از «رازآلودترین مرحله اولیه زندگی بشر» ، به دانشمندان می‌دهد.

تا پیش از این دانشمندان تنها توانسته بودند که جنین را به مدت هفت روز در آزمایشگاه «کشت» کنند و بعد از آن جنین باید برای ادامه حیات و رشد به بدن مادر منتقل می‌شد.

 اما در این روش تازه، که قبلاً برای کشت جنین موش‌ها در آزمایشگاه از آن استفاده شده بود، این تیم موفق شد ساعت به ساعت رشد جنین را برای مدت ۱۳ روز تحت نظر بگیرند.

دکتر ماگدلن زرنیکا-گوتز، از دانشگاه کمبریج بریتانیا و یکی از سرپرستان این تیم تحقیقاتی می‌گوید: «این مرحله مبهم‌ترین و رازآلودترین مرحله رشد انسانی است. این وقتی است که شکل ابتدایی بدن مشخص می‌شود.»

این کار (که شامل دو تحقیق مجزا است که در دو مجله علمی معتبر نیچر و نیچر سل بایولوژی منتشر شده است) نشان می‌دهد که چطور سلول‌ها که در نهایت شکل و فرم بدن را می‌سازند، خود به خود به ساختار جنین را شکل می‌دهند.

 دکتر مارتا شهبازی و یکی از دیگر از اعضای این تیم تحقیقاتی می‌گوید: «رشد جنین یک فرایند بسیار پیچیده است و با آنکه سیستم ما ممکن است قادر به بازسازی تمام این مراحل نباشد، اما به ما نشان می‌دهد که چطور قابلیت چشمگیر خود-سازماندهی (در این سلول‌ها) وجود دارد.»

 نتایج این تحقیق همانقدر که برای دانشمندان علوم زیست‌شناسی جالب است، برای متخصصان مراکز باروری هم جذابیت دارد. اما همزمان مسئله دیگری که برای دانشمندان این حوزه وجود دارد، قوانین بین‌المللی هستند که رشد جنین در خارج از رحم مادر را محدود به دو هفته می‌کند. دکتر ماگدلن زرنیکا-گوتز می‌گوید که کشت جنین برای مدت طولانی‌تر، اطلاعات بسیار مهمی درباره زیست‌شناسی انسانی را در اختیار دانشمندان قرار می‌دهد. اما این سؤال هم مطرح است که حد این کار تا به کجاست؟