آزمایشگاه دنا آزمایشگاه لوگو آزمایشگاه دنا آزمایشگاه

ویروس کرونا از طریق ریزذره‌های تنفسی به دیگران منتقل می‌شود

    مرکز کنترل و پیشگیری بیماری در آمریکا به تازگی راهنمایی‌های موجود در تارنمای این سازمان درباره شیوه انتقال ویروس کرونا را روزآمد کرده است.

بنا بر این راهنمایی‌های به‌روز شده، ویروس کرونا می‌تواند «از طریق قطرات تنفسی یا ذرات خیلی ریز اسپری‌مانند» که هنگام صحبت کردن در هوا در هوا منتشر می‌شود، انتقال پیدا کند.

 «ویروس‌های هوابرد [ویروس‌هایی که از طریق هوا منتقل می‌شوند]، از جمله ویروس بیماری کووید۱۹، در بین مسری‌ترین ویروس‌ها هستند و به راحتی پخش می شوند.»

 

پیش از این، در صفحه وبسایت مرکز کنترل و پیشگیری بیماری آمده بود که ویروس نوپدید کرونا که عامل بیماری کووید۱۹ است، بیشتر بین افراد در تماس نزدیک - تا فاصله دو متری - و «از طریق قطره‌های تنفسی که هنگام، سرفه، عطسه، و یا صحبت کردن فرد بیمار، در هوا پخش می‌شود» گسترش می‌یابد.

در متن روزآمد این تارنما اگرچه همچنان بر گسترش بیماری کووید۱۹ از طریق تماس نزدیک بین افراد تاکید شده است، ولی با کمی تغییر نسبت به گذشته تاکید شده است که ویروس این بیماری از طریق قطره‌های تنفسی یا ذرات ریز اسپری مانند [ترشحات بینی و دهان] هنگامی که فرد مبتلا سرفه یا عطسه می‌کند، آواز می‌خواند، حرف می‌زند، و یا حتی نفس می‌کشد، در هوا پخش می‌شود و می‌تواند به افرادی که در فاصله بیش از دو متری یکدیگر هستند نیز منتقل شود. این قطرات ریزِ غالباً غیرقابل‌مشاهده با چشم غیرمسلح، می‌تواند روی دهان، بینی، و یا چشم افراد بنشیند و یا هنگام دم و بازدم وارد شش‌های آنها شود.

 

 «تصور می‌شود که این، راه اصلی انتشار ویروس است.»

، «شواهد زیادی وجود دارد که نشان می‌دهد قطرات و ذرات ریز هوازی می‌توانند در هوا معلق بمانند و توسط دیگران تنفس شوند، و می‌توانند تا مسافتی بیش از دو متر هم جا‌به‌جا شوند.» در این تارنما به زمان تمرین آوازخوانی، در رستوران‌ها، یا در باشگاه‌ها و کلاس‌های ورزشی به عنوان برخی از این موارد اشاره شده است.

 به طور کلی محیط‌های داخلی بسته بدون تهویه هوای مناسب خطر انتقال ویروس کرونا را افزایش می‌دهند.