آزمایشگاه دنا آزمایشگاه لوگو آزمایشگاه دنا آزمایشگاه

مخملک

یکی از بیماری‌های شایع بین کودکان است که شاید با دیدن علائم آن در فرزندتان دستپاچه شوید. اما لازم است نگرانی را از خود دور کرده و به‌دنبال شناخت و راه‌های مقابله با آن باشید. در این مطلب به شما می‌گوییم مخملک چیست و اگر فرزندتان میزبان مخملک شد، چه باید بکنید. به‌علاوه لازم است بدانید مخملک به دیگران هم قابل سرایت است و باید بتوانید از خود در برابر این بیماری محافظت کنید.  تب اسکارلت یا مخملک چیست؟
تب اسکارلت (مخملک) نوعی عفونت است که توسط باکتری استرپتوکوک گروه‌A ایجاد می‌شود. اگر فرزندتان به مخملک مبتلا شده، باید التهاب گلو، گلو‌درد و تب داشته باشد. مخملک یک بیماری نادر است، اما شیوع آن رو به افزایش است. در سال‌2014 بیش از 14‌هزار کودک در انگلستان به این بیماری مبتلا شدند. تعداد موارد ابتلا به این بیماری در سال‌2015 دوبرابر بیش از موارد مشابه در سال‌2014 بوده است. احتمال ابتلا به مخملک در سنین 2 تا 8سالگی بیشتر است. از آنجا که این بیماری بیشتر بر کودکان اثر می‌گذارد، آشنایی با علائم مربوطه اهمیت بیشتری یافته است.علائم و نشانه‌های مخملک چیست؟
گلودرد، سردرد، تب، خستگی شدید، تهوع و استفراغ از‌جمله علائمی هستند که اگر در فرزندتان مشاهده کردید باید نسبت به ابتلا به مخملک هوشیار باشید. جوش‌های قرمز‌رنگ ناشی از مخملک معمولا پس از 12 تا 48ساعت پس از ابتلا به این عفونت بروز پیدا می‌کنند. جوش‌ها به‌طور معمول روی سینه و شکم ظاهر شده و به‌تدریج در سایر نقاط بدن گسترش می‌یابند. بعید است که جوش‌ها روی صورت ظاهر شوند، اما ممکن است گونه‌های کودک کمی برافروخته شوند، در‌حالی که پوست اطراف دهان بی‌رنگ می‌شود.برای اطمینان از اینکه لکه‌های سرخ‌رنگ نوظهور همان جوش‌های مخملک هستند، تست لیوان را انجام دهید.  برای این کار، یک لیوان شفاف را روی پوست کودک فشار دهید. بثورات مخملک تحت‌فشار به رنگ سفید درآمده و محو می‌شوند. اگر چنین نشد، سریعا به یک متخصص مراجعه کنید؛ زیرا احتمال ابتلا به مننژیت وجود دارد. سایر علائم مخملک که ممکن است در کودکان توسعه یابد، عبارتند از: تورم غدد لنفاوی در گردن، از دست دادن اشتها، شکم‌درد، سفید شدن لایه بیرونی و پوسته‌پوسته شدن زبان که در‌نهایت باعث تورم و قرمز شدن سطح زبان می‌شوند (عارضه زبان توت‌فرنگی).  اگر فرزندتان علائم مخملک دارد چه باید بکنید؟
اگر تصور می‌کنید فرزندتان به مخملک دچار شده حتما باید به پزشک مراجعه کنید؛ متخصص با‌توجه به علائم کودک تشخیص بهتری خواهد داد. در برخی موارد، از گلوی کودک نمونه‌ای گرفته شده و برای انجام آزمایش‌های بیشتر به آزمایشگاه فرستاده می‌شود تا باکتری عامل عفونت شناسایی شود. این آزمایش‌ها نیز به تشخیص بهتر کمک می‌کنند. ممکن است از کودک آزمایش خون گرفته شود تا سایر عفونت‌ها هم مورد‌بررسی قرار گیرند.
اگر کودک به مخملک مبتلا شده باشد، یک دوره آنتی‌بیوتیک تجویز خواهد شد تا سریع‌تر بهبود یافته و به عوارض دیگری دچار نشود. پنی‌سیلین و اریترومایسین رایج‌ترین آنتی‌بیوتیک‌های تجویزی هستند. این داروها باید در یک دوره 10‌روزه مصرف شوند. در چنین مواردی حتما باید از دستور پزشک معالج پیروی کنید.  گلودرد، سردرد، تب، خستگی شدید، تهوع و استفراغ از‌ علائم مخملک می باشند.
چطور می‌توانم به بهبود فرزندم کمک کنم؟
علاوه بر آنتی‌بیوتیک‌هایی که دکتر تجویز کرده، می‌توانید از روش‌های دیگری برای راحتی بیشتر فرزندتان کمک بگیرید. اگر فرزندتان اشتها ندارد، حداقل مطمئن شوید که مایعات زیاد بنوشد. به فرزند خود توصیه کنید که تا حد امکان در اتاقی با دمای متعادل استراحت کند. همچنین می‌توانید از پاراستامول یا ایبوپروفن برای پایین آوردن درجه حرارت بدن و رفع درد و ناراحتی کودک استفاده کنید. دوز روی بسته‌بندی را چک کنید و همیشه دارو را در دوز مناسب به کودک بدهید.  وقتی کودک مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها را آغاز می‌کند، تب به‌تدریج کاهش می‌یابد و باید در عرض 24ساعت برطرف شود؛ سایر علائم بیماری در عرض یک هفته برطرف خواهند شد. مطمئن شوید که فرزندتان دوره درمانی خود را به اتمام برساند تا عفونت به‌طور کامل برطرف شود.  آیا مخملک عوارض دارد؟
در‌صورتی که علائم بیماری پس از گذشت 24 ساعت از شروع درمان با آنتی‌بیوتیک بهبود نیابند یا علائم جدیدی پیدا شوند، باید به یک پزشک متخصص مراجعه کنید. این امکان وجود دارد که فرزندتان دچار عوارض جانبی مخملک شده باشد. مخملک در اغلب موارد یک بیماری خفیف است و عوارضی ندارد. به‌علاوه باید بدانید وقتی کودک یک بار به مخملک مبتلا می‌شود، بعید است دوباره مخملک بگیرد.  با این حال، این خطر وجود دارد که مخملک به عفونت‌های دیگری مثل آبسه گلو، عفونت گوش، سینوزیت، پنومونی یا سینه پهلو، التهاب کلیه و تب روماتیسمی منجر شود. مخملک در موارد نادر ممکن است به عفونت‌های جدی‌تری مثل عفونت‌های مننژیت، اختلال کلیوی، سپتی سمی (عفونت خون) یا مشکلات استخوان و مفصل نیز منجر  شود.  مخملک چطور گسترش می‌یابد؟
مخملک یک بیماری شدیدا مسری است و توسط باکتری از فرد آلوده به دیگران منتقل می‌شود. این باکتری‌ها از طرق زیر به کودکان منتقل می‌شوند:
-  قطرات معلق در هوا به‌دنبال عطسه، سرفه یا تنفس
-  غذای آلوده
-  تماس با پوست آلوده یا بزاق فرد مبتلا به مخملک
-  استفاده از لیوان آب، بشقاب، ظروف و سایر لوازم فرد آلوده به بیماری و به‌دنبال آن، دست زدن به دهان، بینی و چشم خود  چطور می‌توان از انتقال بیماری به دیگران جلوگیری کرد؟
فرزندتان را تا زمان بهبودی کامل به مهد یا کودکستان نفرستید. تا زمانی که کودک آنتی‌بیوتیک مصرف می‌کند، بهتر است از سایر کودکان دور باشد. ظروف مورد استفاده کودک و لباس‌های او را به‌طور منظم بشویید و دستمال‌های مصرفی او را دور بیندازید. سعی کنید پس از دست زدن به لوازم کودک، هر بار دست‌های خود را بشویید.
سندرم مرگ ناگهانی نوزاد
یعنی مرگ غیر منتظره و غیر قابل توصیف  نوزاد زیر یک سال، اغلب بین سنین دو و چهار ماه رخ میدهد. محققان نمی دانند چه چیزی باعث سندرم مرگ ناگهانی نوزاد می شود، هر چند  مکانیسم های تنظیم کننده سوخت و ساز بدن نظیر  فشار خون، تنفس و درجه حرارت بدن نوزاد  ارتباط دارد.  عامل این بیماری ناشناخته است گرچه دانشمندان توانسته‌اند برخی منشاهای این بیماری را شناسایی کنند. محققان پارامترهای متعددی را در ریسک‌پذیری نوزادان شناسایی کرده‌اند که از آن جمله :  فاکتورهای احتمالی خطر شامل موارد زیر می باشند:
* استعمال دخانیات، نوشیدن الکل و مصرف مواد مخدر در طول دوران بارداری
* مراقبت نامناسب والدین از نوزاد
* نارس بودن نوزاد و یا وزن کم او در بدو تولد
* سن مادر زیر 20 سال باشد
* قرار گرفتن نوزاد در معرض دود تنباکو پس از تولد
* گرمای زیاد لباس خواب و رخت خواب
* خوابیدن روی شکم
گاهی اوقات در شرایطی خاص، مثل حالتی كه نوزادی نارس در معرض عوامل مذكور قرار بگیرد، احتمال مرگ ناگهانی نوزاد بیشتر می شود.بر طبق آمار گزارش شده، سندرم SIDS ، نوزادان را بیشتر در سن زیر 6 ماه، به خصوص بین 2 تا 4 ماهگی به كام مرگ می كشاند. گرچه علت این سندرم هنوز به طور كامل روشن نشده،  اما با رعایت بعضی نكات ایمنی می توان تا حد زیادی از بروز آن جلوگیری كرد.سندرم مرگ ناگهانی اغلب بین سنین دو و چهار ماه رخ میدهد.

نکاتی برای کاهش خطر سندروم مرگ ناگهانی نوزادان در خواب
علاوه بر قرار دادن نوزادان سالم به پشت هنگام خواب، AAP پیشنهاد می کند که اقدامات زیر را انجام دهید تا خطر این سندروم کاهش یابد:
 
* نوزاد را هنگام خواب روی یک تشک سفت بگذارید هرگز او را روی متکا، تشک لایه آبی، پوست گوسفند، صندلی نرم اتومبیل، صندلی، یا سطوح نرم دیگر نخوابانید. برای جلوگیری از اینکه نوزاد هوای بازدم خود را تنفس نکند لحاف، رواندازهای کلفت، عروسک های پارچه ای توپر و یا متکا را نزدیک نوزاد قرار ندهید.
 
* در صورتی كه نوزاد را در كنار خود می خوابانید، فاصله خود را با او حفظ كرده تا در طول شب، از افتادن ناخودآگاه اعضای بدنتان روی او جلوگیری نمایید.
 
* در تخت نوزاد از لایی های ضربه گیر استفاده نکنید. لایی های ضربه گیر ممکن است موجب بروز خطر خفگی و یا اختناق شوند.
 
* مطمئن شوید که همه واکسن های توصیه شده را به نوزاد زده اید. مطالعات نشان داده اند که واکسن می تواند خطر سندروم مرگ نوزادان در خواب را تا 50% کاهش دهد.
 
* وسایل نرم مثل اسباب بازی های شل، عروسك های پشم دار و پارچه ای و بالش های نرم و شل را كه ممكن است روی بینی و دهان نوزاد بیفتند و جلوی تنفس او را بگیرند، از اطراف نوزاد دور نگه دارید.
 
* مطمئن شوید که وقتی نوزاد خواب است جایش زیاد گرم نباشد. هوای اتاق را طوری تنظیم کنید که برای یک فرد بزرگسال که پیراهن آستین کوتاه پوشیده است مناسب باشد. بعضی از پژوهشگران ادعا می کنند که نوزادی که زیاد گرمش شود به خواب عمیق تر فرو می رود و بیدار کردن او سخت تر می شود.
 
* مادران در طول بارداری نباید سیگار بکشند، نوشیدنی الکلی بنوشند و یا مواد مخدر مصرف کنند و نباید نوزاد را در معرض  دود تنباکو قرار دهند. نوزادان مادرانی که در طول بارداری سیگار می کشند در مقایسه با نوزادانی که مادرانشان سیگار نمی کشند سه برابر بیشتر در معرض خطر مرگ براثر سندروم مرگ ناگهانی نوزادان قرار می گیرند. پژوهشگران فکر می کنند که ممکن است سیگار کشیدن بر سیستم عصبی مرکزی اثر بگذارد، که این عوارض در طول دوران پیش از تولد شروع می شود و تا پس از تولد ادامه می یابد و موجب می شود نوزاد بیشتر در معرض خطر قرار بگیرد.
 
* از نگه داشتن نوزاد در صندلی اتومبیل، ساك حمل و یا گهواره، به مدت زیاد خودداری كنید.
 
* احتمال بروز “سندرم مرگ ناگهانی نوزاد”، در فصل زمستان افزایش می یابد. علت این است كه هنگام سرما والدین برای گرم كردن نوزاد، از لباس های زیاد و پتوهای ضخیم استفاده كرده و اتاق نوزاد را بیش از حد گرم می كنند. در حالی كه یكی از عوامل ایجاد كننده خطر سندرم  SIDS، گرمای بیش از حد محیط  اطراف نوزاد می باشد. بنابراین، والدین باید دقت نمایند كه حتی در فصل زمستان، دمای اتاق كودك باید در حدی متعادل(حدود 26 درجه سانتیگراد)باشد. همچنین پتوی نوزاد باید سبك و با ضخامتی كم باشد و پدر و مادرها باید مواظب باشند كه پتو را فقط تا روی سینه نوزاد بالا بكشند و از افتادن آن روی بینی و دهان او جلوگیری كنند.
 
احتمال بروز “سندرم مرگ ناگهانی نوزاد” در فصل زمستان افزایش می یابد.
 
* مادران باردار باید از همان ابتدا و به طور مرتب تحت مراقبت پیش از تولد نوزاد قرار بگیرند
 
* در صورت امکان خودتان از راه سینه به نوزاد شیر بدهید. شواهدی وجود دارد که نشان می دهند شیردادن ممکن است به کاهش احتمال وقوع سندروم مرگ ناگهانی نوزادان کمک کند. علت این امر مشخص نیست با این حال پژوهشگران فکر می کنند که شیر پستان ممکن است از نوزاد در برابر ابتلا به عفونت هایی که خطر سندروم مرگ ناگهانی نوزادان را افزایش می دهد محافظت کند.
 
* در طول یک سال نخست نوزاد خود، او را با پستانک بخوابانید. اگر نوزاد پستانک را نمی گیرد او را مجبور به مکیدن آن نکنید. پستانک، خطر سندروم مرگ ناگهانی نوزاد را کاهش می دهد. اگر از سینه به نوزاد شیر می دهید سعی کنید تا زمانی که نوزاد یک ماهه می شود صبر کنید تا شیردادن از راه سینه راحت انجام شود.
 
* با اینکه می توانید برای مراقبت از نوزاد او را به رخت خواب خود ببرید اما باید نوزاد را برای خواب به تخت خواب خودش بازگردانید. خوب است که تخت خواب نوزاد در اتاق خواب والدین باشد. این موجب کاهش خطر مرگ نوزاد براثر سندروم مرگ ناگهانی نوزادان می شود.
مطالعات جدید نشان می دهد تغذیه سالم در دوران بارداری، یکی از مهمترین عوامل سلامت قلب فرزند تا پایان عمر است.
به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا ، نقش تغذیه سالم در دوران بارداری بر رشد مغز، بافت عصبی و سیستم های مختلف بدن در مطالعات گوناگون تایید شده است.
به گزارش مدیکال اکسپرس،مطالعه ای که به تازگی توسط محققان دانشگاه وایومینگ در آمریکا صورت گرفته نیز نشان می دهد تغذیه نقش کلیدی در شکل گیری قلب و سلامت آن ایفا می کند.
این پژوهش با مطالعه بابون (از گونه میمون) ها نشان می دهد قلب بابون هایی که مادرانشان در دوران بارداری تغذیه سالم نداشتند، در مقایسه با بابون هایی که تغدیه سالمی داشتند، تا حد زیادی متفاوت است.
عملکرد ضعیف در پمپاژ خون، شکل نامتعارف و پیری زودرس بافت قلب از جمله مهمترین تفاوت های قلب سالم و ناسالم در بابون ها است. شکل و عملکرد قلب بابون ها شباهت بسیار زیادی به انسان دارد.
این مطالعه نشان می دهد بهداشت روانی و غذایی ضعیف مادران در دوران بارداری که بیشتر در کشورهای فقیر و کم درآمد دیده می شود، مهمترین عامل ابتلا به بیماری های قلبی، سکته مغزی و دیابت در فرزندان است. سوء تغذیه مادر در دوران بارداری، فرزند را در برابر انواع بیماری ها آسیب پذیر می کند.
نتایج این مطالعه در نشریه
 Physiology منتشر شده است
خوراكيهاي مفيد براي كبد در فصل پاييز
همه ما می توانیم روز خود را صرف جمع کردن فهرست سمومی بکنیم که از طریق هوا، آب و حتی مواد غذایی وارد بدنمان می شوند. اما یک نکته باقی می ماند و آن انتخاب های ما است. اگرچه سموم مختلف از طرق مختلف می توانند وارد بدن شده و بر اندام های حیاتی تاثیر بگذارند اما انتخاب های آگاهانه برخی مواد غذایی اثر برعکس و خاصیت سم زدایی شگفت انگیز دارد.
کبد یکی از مهمترین غدد بدن است که وظیفه زدودن سموم از شر مواد مضر مانند الکل، مواد مخدر و ... را دارد ضمن این که قند ذخیره شده در بدن را به قند قابل استفاده تبدیل می کند، سلول های قرمز خون قدیمی را از بین می برد، میزان اسیدهای آمینه خون را تنظیم می کند، و منجر به ذخیره آهن و پردازش هموگلوبین خون در بدن می شود.
در این میان برخی مواد غذایی اثر شگفت انگیزی برای سم زدایی از این عضو مهم بدن دارند.
چغندر و هویج: هویج سرشار از گلوتاتیون، یک پروتئین است که به سم زدایی کبد کمک می کند. هر دو گیاه حاوی فلاونوئیدها و بتاکاروتن بسیار بالا هستند. خوردن هویج و چغندر به تحریک و بهبود کلی عملکرد کبد کمک می کند.
گوجه فرنگی: حاوی مقادیر زیادی گلوتاتیون است و لیکوپن موجود در آن نیز موجب مقاومت در برابر ابتلا به سرطان سینه، پوست و سرطان ریه می شود.
گریپ فروت: یکی دیگر از منابع گلوتاتیون است که موجب پاکسازی کبد می شود. گریپ فروت همچنین سرشار از ویتامین ث و آنتی اکسیدان است که به بالا رفتن تولید آنزیم های تمیز کننده کبدی و افزایش روند پاکسازی طبیعی کبد منجر می شود.
اسفناج: اسفناج خام منبع عمده از گلوتاتیون است و به روند پاکسازی کبد کمک می کند. سبزیجات سبز مانند اسفناج همچنین منبع غنی از کلروفیل، یک رنگدانه طبیعی است که برای حفظ سلامت کلی کبد مفید است.
مرکبات: لیمو، لیموترش و ...حاوی مقادیر زیادی از ویتامین ث است که به تحریک کبد و سنتز مواد سمی به موادی که می تواند به آب جذب شود، کمک می کند.
کلم ها: کلم ها دارای خاصیت سم زدایی قوی برای کبد هستند. این سبزیجات دارای موادی هستند که بعضی سموم را در بدن خنثی می کنند؛ مثل نیتروزامین های موجود در دود سیگار، و آفلاتوکسین موجود در بادام زمینی. همچنین انواع کلم دارای موادی بنام «گلوکوزینولات» هستند که باعث می شوند کبد آنزیم هایی را تولید کند که برای انجام فرآیند سم زدایی لازم هستند.
سیب: حاوی پکتین و دیگر مواد شیمیایی ضروری برای آزاد سازی سموم از دستگاه گوارش است. سیب تحمل بار سمی در طول روند پاکسازی را برای کبد آسانتر می کند.
سیر: سیر حاوی آلیسین (یک نوع آنتی اکسیدان) است که یک ترکیب سولفوردار است و برای سم زدایی بهتر و موثرتر کبد لازم است. سیر به کبد کمک می کند تا بدن را از آلودگی جیوه، بعضی مواد افزودنی موجود در غذاها و هورمون استروژن پاک کند.
لوس شدن نوزادان
نوزادان قابل لوس شدن نیستند. کودک شما به تمام توجه شما نیاز دارد. به توصیه های خویشاوندانتان که میگویند کودکان باید استقلال را یاد بگیرند، اهمیت ندهید. به جای آن، به صدای غریزه ی مادرانه یا پدرانه ی خود گوش دهید- صدایی درونی که به شما میگوید کودکتان را آرام کنید.
به گزارش سلامت نیوز بچه های لوس آموخته اند که از رفتارهای منفی برای رسیدن به خواسته هایشان استفاده کنند. اما کودک شما کوچکتر از آنست که عمدا شما را ناراحت کند. او برای ارتباط برقرار کردن و نشان دادن نیازهای خود گریه میکند، نیازهایی مثل خوراک، لباس خشک، یا در آغوش گرفته شدن. وقتی شما به سرعت به نیازش پاسخ میگویید، حس ارزشمند بودن را در او ایجاد میکنی، همچنین پایه ی اعتمادی را در وجودش میسازید که تا سالها باقی میماند.
وقتی بیدرنگ به کودکتان توجه میکنید، احساس امنیت بیشتری میکند، نگرانیش کمتر میشود، و شجاعت پیدا میکند که دنیا را به روش خود کشف کند. به محض اینکه بفهمد گریه هایش برای شما مهم است، کمتر بی دلیل گریه میکند. در طولانی مدت، پاسخ سریع شما به نیاز های کودکتان باعث میشود او کمتر لجاجت داشته باشد و حرف شما را راحتتر بپذیرد.
هنگامی که کودکتان به سن شش تا هشت ماهگی رسید، شروع میکند به درک رابطه ی " علت و معلول" - مثلا متوجه میشود که اگر کاسه را از صندلیش بیاندازد کاسه می افتد.
همچنین شروع میکند به درک رابطه ی میان رفتارهای خود و عکس العمل های شما. در این مرحله ایجاد یک سری محدودیت خوب و مناسب است. اگر کودکتان برای بدست آوردن چیزی که لازم ندارد گریه سرداد، کوتاه نیایید، او را در آغوش بگیرید تا آرام شود. وقتی رفتار خوب را نشان داد نیز او را در آغوش گرفته واز رفتارش تقدیر کنید. هنگامی که به سمت چیزی خطرناک میرود به آرامی حواسش را پرت کنید.
ترکیب درستی از عشق و راهنمایی به کودکتان کمک میکند که جایگاه خود را در جهان بیابد. اما فعلا، تمام تمرکزتان باید روی این باشد که هر چه بیشتر به او توجه و آرامش بدهید. بدانید که هر چقدر به او توجه کنید بیش از نیاز او نخواهد بود
سرطان پروستات
.
نسیم نوروزبیگی متخصص پزشکی هسته ای گفت: رایج ترین نوع سرطان در بین مردان، پروستات است که این سرطان بیشتر در سنین میانسالی اتفاق می افتد و دو سوم افرادی که از این سرطان رنج می برند، نشانه خاصی ندارند.
وی اظهار داشت: اختلال عملکرد ادراری مانند دفع دردناک ادرار، تکرر ادرار، بیدار شدن از خواب شبانه به منظور دفع ادرار و وجود خون در ادرار مهم ترین علامت سرطان پروستات است و از دیگر نشانه های این بیماری می توان به التهابات و دردهای مفاصل و استخوان و احساس ضعف در پا اشاره کرد.
این متخصص پزشکی هسته ای با اشاره به این که تشخیص سرطان پروستات دشوار و سخت است ؛ عنوان کرد: عوامل خطرآفرین سن ، ژنتیک ،‌ وزن و استعمال سیگار احتمال ابتلا به سرطان پروستات را افزایش می دهد.
نوروز بیگی در خصوص درمان پروستات یادآور شد: با به کارگیری از روش های جراحی با برداشتن پروستات به صورت کامل و در مواقعی همراه با غدد لنفاوی این عارضه بهبود می یابد. البته در دهه های اخیر استفاده ازروش های غیرتهاجمی مانند پرتودرمانی به منظور درمان این بیماری رشد چشمگیری داشته است.
وی با توصیه به اینکه مردان از سنین‌ ۵۵ سالگی برای تشخیص به موقع هر ۲ سال یکبار آزمایش پروستات را انجام دهند؛ افزود: آقایان می‌توانند با استفاده از رژیم غذایی سرشار از میوه و سبزی، ورزش و فعالیت بدنی و کنترل وزن خود از بروز این بیماری جلوگیری کنند.
این متخصص پزشکی هسته ای تصریح کرد: (PSMA) پروتئین ترانس ممبرانی که بر روی اکثر سلول های سرطانی در غده پروستات افزایش می یابد، به عنوان مولکول هدف در تصویربرداری مورد استفاده قرار می گیرد. ترکیبات کوچک متعددی برای نشاندار کردن PSMA استفاده می شود.
نوروز بیگی عنوان کرد: PSMA نشاندار شده با رادیو داروی (گالیوم ۶۸) بیشترین سهم را در میان مطالعات دارد و اطلاعات مولکولی زیادی را از محل قرارگیری سرطان در غده پروستات و نیز متاستاز( درگیری نقاط دیگر بدن)مشخص می کند. این اولین تجربه تصویر برداری در بیماران مبتلا به سرطان است که تحت جراحی یا پرتو درمانی موضعی قرار گرفته اند.
وی درباره روش مطالعات انجام شده برروی بیماران مبتلا به سرطان پروستات، افزود:‌ در مجموع ۱۰ بیمار با میانگین سنی ۶۵ سال و افزایش سطح PSA مورد ارزیابی قرار گرفتند و تصویر برداری سی تی اسکن MRI همراه با اسکن استخوان در این بیماران قادر به شناسایی مکان عود مجدد تومور توسط دستگاهPET/CT درسال ۲۰۱۶ بین ماههای ژوئن و اگوست۲۰۱۶ در بیمارستان رضوی مشهد انجام شد.
وی در خصوص نتایج بدست آمده از این روش افزود :‌ در بیماران با افزایش سطحPSA و تصویر برداری آناتومیکی منفی( سی تی اسکن و MRI) با استفاده از روش نوین تشخیصی قادر به تشخیص عود تومور هستیم.
وی در خصوص نتایج به دست آمده افزود: در بیماران با افزایش سطح PSA و تصویر برداری آناتومیکی منفی ( سی تی اسکن یا ام آر آی) با استفاده از این روش نوین امکان تشخیص عود تومور فراهم می شود.