آزمایشگاه دنا آزمایشگاه لوگو آزمایشگاه دنا آزمایشگاه

هشدار متخصصان عفونی: درروزهای بارانی از ماسک خیس استفاده نکنید

عضو هیئت علمی گروه بیماریهای عفونی و گرمسیری دانشگاه نسبت به استفاده از ماسک‌های خیس با شروع فصل سرما و بارندگی ها هشدار داد وگفت: در روزهای بارنی از ماسک خیس استفاده نکنید.

 

 صرف نظر از علت مرطوب شدن ماسک هر علتی که باعث مرطوب شدن یا خیس شدن ماسک شود تاثیرگذاری ماسک را کاهش می دهد.

 

استفاده درست و صحیح از ماسک به عنوان مهم‌ترین عامل بازدارنده از ابتلا به ویروس کرونا بسیار ضروری است، در زمانی که باران می بارد اگر از خیس شدن ماسک جلوگیری شود می توان تا زمان استاندارد که حدود چهار ساعت است از ماسک استفاده کرد.

 

در هر شرایطی در صورت مرطوب شدن ماسک، حتی به دلیل صحبت کردن های متمادی باید ماسک را تعویض کنید.

 

 استفاده از شال گردن به جای ماسک (در صورت اضطرار) در سرما منعی ندارد. شال گردن به دلیل بافت سنگینی که دارد می تواند بخوبی از انتقال و یا ورود ویروس پیشگیری کند اما نکته اینجاست که اگرچنانچه ماسک در دسترس نباشد میتوان از شال گردن استفاده کرد چرا که ماسک های استاندارد تاثیر بهتری برای پیشگیری از بیماری دارند.

   مشکل و چالش استفاده از شال گردن این است که اگر احیانا شال گردن به هر دلیلی در حین استفاده مرطوب و یا به ویروس آلوده شود، دور انداخته نمی شود و ممکن است فرد ویروس را حتی با خود به داخل منزل یا محیط کارهم ببرد در حالیکه ماسک های یکبار مصرف به راحتی قابل تعویض هستند.

 

باید شال گردن حتما بعد از استفاده و در اولین فرصت به دقت شست و شو شده تا ویروس و یا آلودگی احتمالی از سطح ویروس پاک شود.